OBS! Tidsbestilling er altid nødvendig!
Alle borgere i kommunerne Greve, Solrød, Køge, Stevns, Lejre og Roskilde kan frit henvende sig til SCR Kommunikation for at få en hørepædagogisk udredning. Herefter vil hørekonsulenten og borgeren sammen tage stilling til, om der skal indledes et undervisningsforløb og/eller en afprøvning af høretekniske hjælpemidler.
SCR Kommunikation underviser borgere med mange forskellige typer vanskeligheder fx tinnitus, Ménierès sygdom og Cochlear Implantat (CI).
Du kan læse mere om disse mulighederne længere nede på siden.
Træffesteder
For korte henvendelser (maks. 10 min.) er der træffesteder i følgende kommuner:
- Greve
- Roskilde
- Solrød
Hent folderne her
Plastslanger og batterier til høreapparater og fjernbetjeninger
Der er indgået aftale med regionerne om levering af plastslange (til afklip), tubelocks, batterier til høremodtager, batterier til fjernbetjeninger til hørelse (batterier af typerne AA, AAA, AAAA, CR2032, 357) og 675 CI batterier til cochlear implant.
Sådan bestiller du
Online bestilling via Oticons hjemmeside: Oticon bestilling af batterier
Telefonisk bestilling på telefon 32 26 90 98 på hverdage mellem kl. 8-16
Bestil via e-mail ved på sende din bestilling til batterier@oticon.dk.
Oplys navn og adresse i mailen. Udfyld og send bestillingskortet (udleveret på Hørecenter Sjælland, Køge Sygehus) med posten.
SCR Kommunikation tilbyder rådgivning og undervisning til voksne borgere med hørevanskeligheder. Pårørende er velkomne.
Hent folderen her
Et Cochlear Implant (CI) er et elektronisk apparat, der består af en indopereret elektrode og en udvendig processor (høreapparat). CI tilbydes borgere med meget store høretab, når hørelsen er blevet så dårlig, at man kun får lidt eller slet intet udbytte af et almindeligt høreapparat. For at få det optimale udbytte af CI, er undervisning ofte nødvendig.
SCR Kommunikation tilbyder rådgivning og undervisning til voksne borgere, der har fået indopereret et CI. Pårørende er velkomne, da deres støtte er værdifuld undervejs i forløbet.
Klik her, hvis du vil se en video om Cochlear Implant på YouTube
Regionsfolder for alle borgere i regionen:
CI Pjece Fælles Kommunikationscentre
CI-træffetid
SCR Kommunikation tilbyder træffetid for kortere henvendelser til dig, der har CI. Det kan fx være til spørgsmål om skift af filter, check af fjernbetjening, batteriforbrug, bluetoothforbindelse mm.
Sådan bestiller du tid:
E-mail : scr.kommunikation@roskilde.dk
SMS : 5197 0260
Tlf. 4631 7231 (kl. 8-13)
"Jeg vil begynde at gå mere til koncerter.
(Deltager fra musik-CI-hold)"
"Nu lægger jeg mærke til hvilke instrumenter, der spiller i filmmusik.
(Deltager fra musik-CI-hold)"
"Jeg kunne godt have brugt en time mere!
(Deltager på CI-musikhold)"
Målgruppen er voksne, som både har en synsnedsættelse og et høretab. Den enkelte er sjældent helt døv eller helt blind, men kombinationen af synsnedsættelsen og høretabet kan være medvirkende til at give nogle helt specifikke vanskeligheder i dagligdagen.
SCR Kommunikation tilbyder tværfaglig udredning og undervisning med udgangspunkt i den enkelte borger og dennes behov. Tilbuddet kan bl.a. indeholde:
- Samtale vedrørende den konkrete synsnedsættelse og det konkrete høretab
- Rådgivning i forhold til de forandringer den kombinerede synsnedsættelse og høretab medfører i dagligdagen
- Afprøvning af hjælpemidler, der kan afhjælpe både synsnedsættelse og høretab. Hjælpemidler i relation til synsnedsættelsen kan afprøves sammen med en synskonsulent
- Pårørende er meget velkomne til at deltage
- Der kan også ydes rådgivning og supervision af fagpersoner, der har kontakt med borgeren
Der er 4 års garanti på høreapparater. Herefter kan du få dem fornyet. Henvend dig til den høreklinik, du ønsker at blive behandlet på. Her vil du modtage information om, hvad du skal gøre.
Er høreapparaterne ikke længere stærke nok, kan du i særlige tilfælde søge om førtidig udskiftning af høreapparat.
Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til på kontakte os i Høreundervisningen på tlf. 4631 7231.
Når du skal have høreapparat, skal du først undersøges hos en øre-næse-halslæge. Du kan frit vælge ørelæge og behøver ikke på have en henvisning fra din egen læge. Hvis du har et behandlingskrævende høretab, er det øre-næse-halslægen, der henviser til en høreklinik.
Du kan frit vælge mellem på blive behandlet på en offentlig eller privat høreklinik.
Læs mere om valg af høreklinik og høreapparatbehandling her:
https://www.sst.dk/da/udgivelser/2021/Hoereapparat-til-voksne
Når høreapparater ikke er nok til, at man kan høre dagligdagslyde som fx dørklokke, fjernsyn og telefon, kan der være behov for yderligere høretekniske hjælpemidler, som kan forstærke disse lyde.
For at kunne få høretekniske hjælpemidler bevilget af sin kommune, skal man have en væsentlig hørenedsættelse og/eller skelnetab. Behovet for høretekniske hjælpemidler vurderes altid af en hørekonsulent ud fra en individuel udredning. Høreundervisningen hjælper med ansøgningen om høretekniske hjælpemidler til kommunen. Herefter tilbydes undervisning i brugen af de høretekniske hjælpemidler.
Hent folderen her
SCR Kommunikation tilbyder hørepædagogisk rådgivning for voksne med hørenedsættelse, der er i job.
Hent folderen her
Hvis du 3 måneder efter udleveringen af dine høreapparater på Hørecenter Sjælland, Køge Sygehus har brug for justering af dine høreapparater, kan du henvende dig på tlf. nr. 2128 5985 mandag - fredag fra kl. 10-12 for at få en aftale hos SCR Kommunikation i Roskilde.
"Jeg er meget tilfreds med hjælpen og har fået en rigtig god forklaring på min fejlhåndtering af mine høreapparater."
"Jeg var meget tilfreds og fik god hjælp og vejledning med fin tålmodighed. Tak.
(Mand, 75 år)"
Lydfølsomhed betyder, at man kan have en meget lille eller ingen tolerance over for almindelige dagligdagslyde som fx musik, trafikstøj, børnelatter eller støvsugerlyd.
Det er meget forskelligt, hvordan lydfølsomhed påvirker den enkelte. Ofte beskrives problemer med koncentration, søvn, deltagelse i sociale fællesskaber og svingende humør.
SCR Kommunikation tilbyder udredning og undervisning til borgere med lydfølsomhed, hvor den er generende for hverdagen.
Hent folderen her
Ménières sygdom optræder oftest i forbindelse med en ensidig hørenedsættelse og skyldes lidelse i det indre øre. Sygdommen kendetegnes ved anfald af svimmelhed, kvalme, opkastning samt tinnitus og kan variere i længde og hyppighed.
SCR Kommunikation tilbyder udredning og undervisning individuelt eller i grupper.
Undervisningen henvender sig ikke kun til borgeren men i lige så høj grad til pårørende. Det anbefales at invitere ægtefælle eller en anden pårørende med til undervisningen.
Hent folderen her
Hvis du har mistet et eller begge høreapparater, skal du henvende dig til den høreklinik, hvor du har fået dem udleveret i sin tid.
Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Høreundervisningen på tlf. 4631 7231.
Hvis du har brug for reparation af dine høreapparater efter udleveringen på Hørecenter Sjælland, Køge Sygehus, anbefaler vi, at du indsender dem direkte til høreapparatfirmaet.
Det er også muligt at indlevere dine høreapparater til os. Vær opmærksom på, at det ofte tager 2-3 arbejdsdage, før vi kan melde tilbage, at du kan afhente dem igen. I nogle tilfælde kan konsulenterne selv reparere dem, mens det i andre tilfælde er nødvendigt at indsende dem til firmaet, hvorfor der i så fald må påregnes ekstra tid, før du får dine høreapparater igen.
Aflevering og afhentning af høreapparater på SCR:
Hverdage ml. kl. 9 og 11.45 på Elisagårdsvej 7, 1. Sal.
Udfyld en afleveringsseddel på bordet lige inden for døren på 1. sal og læg høreapparaterne ned i den aflåste postkasse på siden af bordet.
Når høreapparaterne er repareret, får du besked via telefon, SMS eller mail alt efter, hvad du ønsker og har udfyldt på afleveringssedlen.
Tinnitus er oplevelsen af lyd, der ikke målbart er tilstede.
Tinnitus kan opleves i det ene eller begge ører eller kan lyde, som om det kommer fra et sted inde i hovedet. Det kan fx lyde som klokker, susen, brusen eller hyletoner. Ofte beskrives problemer med koncentration, søvn, deltagelse i sociale fællesskaber og svingende humør.
SCR Kommunikation tilbyder udredning og undervisning individuelt eller i grupper til borgere med tinnitus, hvor tinnitus er generende for hverdagen.
Hent folderen her
"Det er godt at blive udfordret.
Holdet giver mig noget andet end eneundervisning.
(Deltager tinnitushold)"
SCR Kommunikation tilbyder rådgivning og undervisning til unge med høretab og andre hørevanskeligheder.
Vi kan bl.a hjælpe med:
- Afprøvning af tekniske hjælpemidler
- Rådgivning om uddannelsesstøtte
- Individuel undervisning
- Undervisning om hørelse og høretab af lærere og klassekammerater
Find dit kommunikationscenter
https://dreambroker.com/channel/vxe72cv1/md1w2jx1
Et typisk forløb
https://dreambroker.com/channel/vxe72cv1/dnv289gn
Mød hørekonsulenterne
https://dreambroker.com/channel/vxe72cv1/swivjbdu
Find dit kommunikationscenter
Et typisk forløb
Mød hørekonsulenterne
- Om høreapparater og høretekniske hjælpemidler
1. Hvordan får jeg høreapparater første gang?
Først og fremmest skal du have foretaget en høreprøve hos en ørelæge. Du behøver ingen henvisning – du kan frit henvende dig til ørelægen. Ørelægen vurderer, om du vil have gavn af høreapparater. Hvis dette er tilfældet, bliver du henvist til høreapparatbehandling. Du kan som udgangspunkt selv bestemme, om du vil henvises til en privat eller offentlig høreklinik. Se evt. Sundhedsstyrelsen: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2019/Hoereapparat-til-voksne
2. Hvordan får jeg fornyet mine høreapparater?
Du har ret til nye høreapparater hvert 4. år. Du skal selv kontakte en høreklinik (offentlig eller privat), som henviser dig til genudlevering af høreapparater. Du behøver ikke henvisning fra en ørelæge først.
3. Hvad gør jeg, hvis der ikke er lyd i mine høreapparater?
Har du skiftet batteriet? Har du sikret dig, at du ikke har ørevoks? Har du tjekket, at der ikke sidder voks i filter, slange eller øreprop? Har du skiftet slangen?
4. Hvis høreapparatet fortsat ikke virker?
Send apparatet til reparation/eftersyn hos høreapparatproducenten (se adressen på din brochure). Du kan også kontakte Høreundervisningen på SCCR, som kan hjælpe dig med dette.
5. Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan høre med mine høreapparater?
Ring og bestil en samtale hos en af hørekonsulenterne på SCR Kommunikation. De vil kunne rådgive og undervise dig om din hørelse og brug af høreapparater.
6. Hvor får jeg batterier og slanger til høreapparaterne?
Der er indgået aftale med Regionerne om levering af plastslange (til afklip), tubelocks, batterier til høreapparater, batterier til fjernbetjeninger til høreapparater (batterier af typerne AA, AAA, AAAA, CR2032, 357) og 675 CI batterier til cochlear implant.
Online bestilling via Oticons hjemmeside: Oticon bestilling af batterier
Telefonisk bestilling på telefon 3917 7444 på hverdage mellem kl. 8-16
Bestil via e-mail ved at sende din bestilling til batterier@oticon.dk. Oplys navn og adresse i mailen.
Udfyld og send bestillingskortet (udleveret på høreklinikken) med posten.
7. Hvordan får jeg en forstærkertelefon?
Kontakt SCR Kommunikation. Du vil få en tid til samtale og afprøvning af forstærkertelefon. Hvis dine problemer kan afhjælpes i væsentlig grad, kan vi hjælpe dig med at ansøge din kommune.
8. Kan jeg få bevilliget en mobiltelefon?
Nej, den skal du selv købe.
9. Kan jeg få hjælp til bluetoothtilslutning og apps?
Ring og bestil en samtale hos en af hørekonsulenterne på SCR Kommunikation. De vil kunne rådgive og undervise dig i brug af dine høreapparater til din mobiltelefon.
10. Hvad er en teleslynge?
En teleslynge er en ledning, som er placeret enten i et lokale (kirke og teater), i en telepude eller i en halsteleslynge. Denne ledning er forbundet med en lydgiver (mikrofon, TV), og via et magnetfelt sendes lydsignalet op til høreapparatet. Dette kræver dog, at høreapparatet er udstyret med en telespole, og at brugeren aktivt skifter om til ”tele-programmet” på høreapparatet. Hvis du er i tvivl, om du kan bruge teleslynge til dine høreapparater, kontakt da SCR Kommunikation og bestil tid til en samtale med en hørekonsulent.
11. Hvordan kan jeg få en teleslynge?
Først og fremmest skal du sikre dig, at der er telespole i dine høreapparater. Dette kan du få svar på der, hvor du har fået dine høreapparater. Dernæst skal du kontakte SCR Kommunikation, hvor du vil få en tid hos en hørekonsulent til samtale og afprøvning af teleslynge. Hvis dine problemer kan afhjælpes i væsentlig grad med en teleslynge, vil hørekonsulenten hjælpe dig med at ansøge kommunen.
12. Hvad gør jeg, hvis teleslyngen ikke virker?
Ring til SCR Kommunikation på telefon nr. 4631 7231 eller skriv til scr.kommunikation@roskilde.dk. Så hjælper vi dig.